Twijfelen – 5 tips om er mee om te gaan.

Twijfelen – 5 tips om er mee om te gaan.

Twijfelen – 5 tips om er mee om te gaan.

Mijn eerste blogpost is een feit, maar jeetje wat voelt dit heftig om zomaar te delen alsof het niets is. Al dagen zie ik er tegen op om in mijn ogen zoiets simpels te delen en daarbij grijp ik ieder moment aan om mij te kunnen verstoppen in een mix van afleiding en twijfel.
In de tussentijd heb ik al een paar keer stiekem zitten roken (Sorry lichaam) en heb ik het zoveelste spirituele filmpje over tarotkaarten op YouTube bekeken.

Mijn gedachtes weerhouden mij er eigenlijk van om juist niet te doen wat ik graag wil doen, namelijk schrijven en dan vooral het delen van mijn ervaringen en creativiteit. Mijn hoofd zit continue in een tweestrijd. Gek kan ik van al die gedachtes worden, maar tegelijkertijd weet ik dat ik ook maar een mens ben, iedereen zijn eigen “struggels” heeft en dat het oké is om dit soms te ervaren. Dat is eigenlijk gelijk de reden waarom ik het juist over dat twijfelen wil gaan hebben, daarbij vertellen wat twijfel inhoudt, wat je er tegen kunt gaan doen en dat het niet per se iets slechts is.

Wat is twijfel?

Twijfel is soms een lastig gevoel wat ervoor kan zorgen dat je onzeker wordt over iets. Onzeker over de keuze die je gaat maken of hebt gemaakt of onzekerheid over je zelfbeeld. Twijfel zorgt ervoor dat je grotendeels onbeheersbare gedachtes creëert. Doordat wij twijfelen zijn wij onrustig en als twijfel als heftig wordt ervaren, kunnen wij er ook lichamelijke klachten van krijgen, zoals zweten, hoofdpijn, hartkloppingen en kunnen we letterlijk geblokkeerd raken, zodat het lijkt alsof alles even helemaal stil staat en we steeds verder verdrinken in deze “lasten”.

Ego vs hart

Zoals hierboven wordt beschreven kan twijfel als erg onprettig worden ervaren. Maar soms brengt het juist iets goeds met zich mee. Je intuïtie (hart) geeft een signaal van bijvoorbeeld je angstbrein (ego) af en stopt even, zodat je na gaat wat de juiste keuze voor jou is. Hierdoor maak je een bewuste keuze om uiteindelijk achter je keuze te blijven staan en tot actie over te gaan.

Wat kun je aan twijfel doen?

1.Maak een moodboard

Vorig jaar twijfelde ik over welke richting ik op wilde gaan op werkgebied. Ik had te veel ideeën en ik kwam totaal niet verder, omdat ik alle opties open hield. Wat mij toen erg goed heeft geholpen is om een moodboard voor mezelf te maken. Op deze manier kon ik visualiseren waar mijn ideeën, gedachtes en gevoel zaten. Daardoor leerde ik dat het een hulpmiddel was waar ik keuzes, doelen en wensen tastbaarder kon maken.

Een moodboard kun je eigenlijk voor iedere twijfel maken, van het veranderen van je interieur tot aan het aanpassen van je oude (gedrags-)patronen zoals angst, stress en verbindingen.

 

Wil jij meer weten over het maken van een moodboard? Lees dan dit artikel!

2.Waar zit de twijfel?

Zoals sommigen van jullie weten werk ik als freelance grafisch vormgeefster. Ik twijfelde enorm tussen bepaalde doelen, nadat ik mijn twijfel visueel had gemaakt kreeg ik een helder beeld over welke richting ik precies op wilde gaan. Zo kwam ik erachter om mijn grafische werkzaamheden te combineren samen met het schrijven van een blog en heb ik nog wat meer kleinere doelen achterhaald. Binnenkort leg ik jullie uit hoe het maken van zo’n moodboard werkt.

3.Ga over tot actie

Eigenlijk is het goed om je twijfel over een langere periode te bekijken. Zo bekijk je of je twijfel echt een belemmering is of niet. Mijn volgende twijfel lag erg bij de hoeveelheid tijd die ik er in wilde steken. Zo ben ik erachter gekomen dat ik naast het scheppen van voldoende inkomen als freelancer, ik in mijn vrije tijd blogs wilde gaan schrijven. Uiteraard moet je ergens een beginnetje maken, dus naast het plannen van mijn grafische werkzaamheden, heb ik een planning gemaakt voor het opzetten van mijn blog. Ik heb hierbij alle grote doelen verdeeld in kleinere doelen en zo ben ik alles per stap af gaan werken.

4.Accepteer het

Ook kwam ik erachter dat bepaalde doelen nog niet helemaal haalbaar waren, deze doelen heb ik opgeschoven voor een later moment. In het begin wilde ik zoveel mogelijk tegelijkertijd doen, maar ik ben uiteindelijk wel blij dat ik heb geaccepteerd dat het geen haalbaar doel was. Ik werk dus mijn doelen stap voor stap af op mijn eigen realistische tempo.

5.Probeer te genieten

Probeer vooral te genieten, zelfs van de kleinst haalbare doelen die je hebt behaald en ga jezelf vooral niet vergelijken met een ander! Ieder stapje is er een in de goede richting. Let maar op hoe meer je groeit, hoe minder twijfel je gaat krijgen over de keuzes die je hebt gemaakt. Heel veel succes!

“Jugglers never win, because they are too busy juggling”

Terug naar blog